Lojalitetsprogram i kundklubben stärker firman

12 februari 2022 jonas olsson

editorial

Du kan ha en liten butik eller en stor postorderverksamhet, och oavsett storleken på ditt företag måste du vara rädd om kunderna. Få dem att handla igen och igen hos dig genom att locka dem till din kundklubb. Starta en egen kundklubb och ha ett bra lojalitetsprogram, så att det lönar sig att handla från dig.

Tanken är god, men tid och kunskaper saknas, tänker du kanske. Självklart får du all hjälp du behöver. Anlita ett specialistföretag som sköter allt det tekniska åt dig, så kan du koncentrera dig på försäljningen.

Kundklubb fungerar i många sammanhang

Kanske har du en utbildningsverksamhet eller säljer tjänster, och du kan givetvis ha en kundklubb även då. Det är bara fantasin som begränsar dig, och jämfört med vanlig annonsering är det oöverträffat att ta datorerna till hjälp. Du får fram siffror snabbt på detaljer i omsättningen och kan rikta din reklam direkt till rätt mottagare.

Nyhetsbrev är vanliga, och dessutom bör dina kunder få individuell uppmärksamhet. Kanske en tävling eller ett lotteri ger en sorts känsla av gemenskap i kundgruppen. Du kan ha plats för kundernas kommentarer och recensioner.

 

kundklubb

 

Lojal och trogen kundkrets

För allt detta går ju ut på att du vill behålla dina kunder, så att de inte frestas köpa varorna någon annanstans, ens om det är lite billigare. Du måste ge dem ett alldeles unikt mervärde, och en kundklubb med lojalitetsprogram, bonus och rabatter är ett mycket bra sätt. Då blir det helt plötsligt ett intresse för dem att se nyheter och erbjudanden.

Det är lättare att behålla bra kunder än att leta upp nya, och om du dessutom ber dina medlemmar i klubben att värva sina vänner, får du alltsammans på samma gång. Skulle det uppstå klagomål någon gång, se då till att ge den kunden kompensation och rätta till reklamationen så fort som möjligt.

Fler nyheter